Tehlikeli atık taşıdığından şüphelenilen 102 konteyneri taşıyan Türk bayraklı geminin, bir izleme kuruluşunun uyarısı üzerine yetkililer tarafından Arnavutluk'a yanaşması engellendi.
Arnavut yetkililer, bir izleme grubunun yetkilileri uyarması üzerine büyük miktarlarda tehlikeli atık taşıdığından şüphelenilen bir Türk gemisinin Tiran'ın ana limanına yanaşmasını engellediklerini söylediler.
Savcılar, konteynırlara el konulmasını ve izleme amacıyla “çevresel ve fiziksel olarak güvenli bir yerde” saklanmasını emretti.
Türk bayrağı taşıyan Moliva gemisi
Seattle merkezli kar amacı gütmeyen ve çevre sorunlarına odaklanan Basel Eylem Ağı BAN'a göre, gemi Ağustos ayından bu yana yetkililer tarafından izleniyor.
Grup, bir ihbarcıdan “102 konteynerin” “çelik endüstrisinden tahmini toplam 2.100 ton atık kirliliği kontrol filtresi tozu” taşıdığından şüphelenildiğine dair bir not aldığını ve birkaç transit ülkeyi uyardığını söyledi.
BAN, “devasa seferin” ilk olarak 4 Temmuz'da Maersk'e ait iki gemiyle Durres'ten ayrıldığını ve “varış yerinin Tayland olduğunu” söyledi.
Sonuçta Tayland sevkiyatı kabul etmedi ve Singapur yetkililerinden sevkiyatın durdurulmasını istedi. Türk bayraklı gemi, Portekiz, İspanya ve İtalya'nın Gioia Tauro limanında durduktan sonra üç ay sürecek kıtalararası yolculuğun ardından Arnavutluk'a dönecek.
Yerel haberlere göre gümrük belgelerinde konteynerlerin demir oksit içerdiği belirtiliyor.
Ağustos ayında Arnavut muhalefeti hükümeti tehlikeli maddelerin yasa dışı ticaretine katılmakla suçladı ve Başbakan Edi Rama Eylül ayında Parlamentoya yaptığı açıklamada sevkıyat belgelerinin doğrulandığını söyledi.
Rama, Arnavutluk'un çevre ve gümrük prosedürlerinin dayandığı demir oksidin “Avrupa kataloglarında zehirli atık olarak tanınmadığını” savundu.
Birleşmiş Milletler raporu, her yıl 2 milyar tondan fazla endüstriyel atık üretildiğini gösteriyor.
Çevre STK'ları, bu tür atıkların Batı ülkelerinden gelişmekte olan ülkelere taşınmasına yönelik küresel endüstrinin yıllık değerinin 44 ila 70 milyar avro (1,63 trilyon TL ila 2,59 trilyon TL) arasında olduğunu tahmin ediyor.